Valeondades-Houses

Wandelen op Samos - Van Valeondades naar Vourliotes

Van Valeondades naar Vourliotes (1 uur 45 min.):
Daal af via de dorpskalderimi, passeer het laatste huis links en daal verder af naar de asfaltweg tegenover restaurant To Palataki. Sla daar linksaf. Steek na 50 meter na een groot rotsblok rechts de rivier over en volg het pad door het bos. Vaak kun je hier nachtegalen horen. Je komt uit bij een zandweg en slaat rechtsaf. Blijf de zandweg volgen. Je steekt 4 keer de rivier over, de kleine stroompjes niet meegerekend. In de zomer en het najaar is de in het voorjaar wild stromende beek zelf een stroompje geworden. Kijk na de 4e oversteek uit naar een grote rots met daarop een grote pijnboom aan de rechterkant. Vlak daarna begint rechts (goed gemarkeerd met steenmannetjes en rode punten) een naar boven slingerend pad naar Manolates.
(zie variant B Valeondades - Manolates).
Zo’n 150 meter vanaf dit punt start aan de linkerkant de klim naar Vourliotes (steenmannetje en blauw bordje). Steek de rivier over en begin aan de steile klim naar boven. Het pad is goed belopen en goed gemarkeerd. Afstekertjes naar landerijen negeren. Boven kom je aan bij het kerkje Agios Spiridon. Vlak achter de kerk begint een pad dat door het weiland loopt, gemarkeerd door een steenmanne-tje. Aan het einde van dit pad kom je uit op een zandpad. Aan het einde van dit zandpad rechtsaf op het restant van een oude kalderimi, wordt verderop betonpad en je passeert het kerkhof. Einde van de weg linksaf, vóór de kerk rechtsaf, na 20 meter links en direct rechts en daarna in rechte lijn omhoog klimmen naar het pleintje van Vourliotes.