Valeondades-Houses

Wandelen op Samos - van Vourliotes naar Kokkari

Wandelen van Vourliotes naar Kokkari (1 uur 45 min.):
Loop vanaf het centrale pleintje linksaf (langs de Blue Chairs). De straat buigt naar rechts langs supermarktje en daarna naar links. Je loopt het dorp uit langs de parkeerplaats en na de bocht naar links aan de rechterkant het bronnenhuis en het voortreffelijke restaurant Pera Vrisi. Loop over de asfaltweg het dorp uit. Waar de asfaltweg naar links buigt, ga rechtsaf op een voetpad naar beneden (bordje voetpad). Op Y-splitsing rechtsaf, bij volgende Ysplitsing weer rechtsaf (bordje). Blijf het duidelijk met rode stippen gemarkeerde pad naar beneden volgen. Het landschap is bezig zich te herstellen van de grote brand van 2000. Je loopt langs een rivierbedding en steekt die uiteindelijk over. Het pad klimt en daalt en komt uit op een landweg die je schuin naar rechts oversteekt. Het gebied waardoor je nu doorheen loopt heeft zwaar te lijden gehad van de brand van 2000 en het is de vraag of het zich ooit zal herstellen. Volg het pad verder dat weer een landweg kruist die je nu schuin naar links oversteekt. Je daalt af naar de rivier, die je oversteekt. Volg het pad dat een bocht naar rechts maakt. Steek de beek naar links toe over. Je komt uit op een landweg met overal kassen. Je loopt onder een restant van een oud viaduct door dat gebruikt werd om water van het binnenland naar de kust te brengen. Sla aan het einde van de landweg linksaf op een betonweg. Op het einde van deze weg kom je uit op de grote weg van Samos-stad naar Karlovassi. Naar rechts ga je naar Kokkari, naar links naar het strand Lemonakia, waar je heerlijk kunt zwemmen.