Valeondades-Houses

Wandelen op Samos - van Agios Konstandinos naar de waterval van Ambelos

Van Agios Konstandinos naar de waterval van Ambelos (1 uur 20 min.):
Begin bij café North Star aan de boulevard van Agios Konstantinos. Je kunt er heerlijke ‘koffie verkeerd’ krijgen ! Loop richting haven en neem de 2e weg links, steek de hoofdweg over en ga verder op een betonweg die overgaat op een oude kalderimi (er staat een bordje met Stavrinides en pijl). Sla op het einde van dit pad linksaf omhoog naar het pleintje van Ano Agios met bron. Sla daar rechtsaf op een pad door het dorp omhoog. Sla voor een huis met een zwart hekje linksaf en klim verder omhoog via trappetjes. De weg gaat over in een voetpad en je loopt het dorp uit. Je steekt een stroompje over en slaat linksaf. Sla na ong. 50 m. rechtsaf op een pad dat flink stijgt. Je passeert een kerkje en aan het einde van het pad kom je op de asfaltweg naar Ambelos. Daar sla je linksaf en volgt de weg tot het begin van het dorp waar je rechts aanhoudt. Na ong. 500 m. zie je aan je rechterkant een bord ‘to the waterfalls and caves’. Je volgt dit goed onderhouden pad en steekt via een houten bruggetje de beek over. Langs touwen klim je omhoog naar de 10 meter hoge waterval. Op deze idyllische plek staat een bankje, vanwaar je een goed zicht op de waterval hebt. Voor de terugweg volg je het pad weer terug tot de asfaltweg. Wil je een bezoek brengen aan het dorp, sla dan rechtsaf en loop het dorp in. Je kunt de tocht verlengen door de asfaltweg naar Stavrinides te nemen (met prachtige vergezichten) en vandaar het voetpad naar Agios Konstandinos.